Realizując ścieżkę edukacyjną: Dziedzictwo kulturowe w regionie,przeprowadziłam lekcję związaną z tradycjami świąt Bożego Narodzenia (wigilia, Boże Narodzenie, podłaźniczka, choinka, szopki). Zwróciłam uwagę na budowę pocztówki i techniki jej wykonywania.
Kartka bożonarodzeniowa
I. CELE LEKCJI:
a) Ogólne:
- Realizacja ścieżki edukacyjnej: Dziedzictwo kulturowe w regionie.
- Rozumienie ciągłości rozwoju kultury oraz roli i znaczenia w naszej narodowej tradycji przekazów Biblijnych, misteriów, obrzędów, świąt i uroczystości.
- Wykonanie pocztówki bożonarodzeniowej w wybranej technice plastycznej.
b) Operacyjne:
WIADOMOŚCI (uczeń wie, zna):
- biblijną historię narodzin Jezusa,
- tradycje i obrzędy związane z obchodzeniem świąt Bożego Narodzenia,
- pojęcie podłaźniczka i tradycję ubierania choinki,
- budowę pocztówki i techniki jej wykonywania.
UMIEJĘTNOŚCI (uczeń potrafi):
- samodzielnie zaprojektować i wykonać kartkę świąteczną.
Aspekt społeczny i wychowawczy(uczeń rozumie):
- i potrafi sprecyzować termin tradycja narodowa,
- rolę i znaczenie kartki z życzeniami świątecznymi jako formę komunikacji międzyludzkiej,
- dąży do samodzielnego wykorzystania zdobytych wiadomości.
II. METODY PRACY:
- wykład wspomagany pokazem,
- pogadanka,
- dyskusja,
- burza mózgów.
III. FORMY PRACY:
- Praca indywidualna i zbiorowa.
IV. ŚRODKI I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
- projektor i foliogramy,
- przykładowe kartki świąteczne,
- karton z bloku technicznego (może być kolorowy),
- papier kolorowy,
- bibuła,
- farby,
- folia aluminiowa,
- brokat,
- nożyczki,
- klej,
- inne materiały (np. kolorowe sznureczki, wstążeczki itp.)
Technika:
- wyklejanki,
- wydzierani
- wycinanki,
- malarstwo,
- rysunek.
TOK LEKCJI
Faza wprowadzająca:
- Czynności organizacyjne:
· Sprawdzenie obecności,
· Podanie tematu lekcji.
- Wprowadzenie w temat
(zapoznanie z tradycjami świąt Bożego Narodzenia)
- Rozdanie kart pracy
Faza realizacyjna:
1. Omówienie przez nauczyciela zagadnień związanych z tradycjami świąt Bożego Narodzenia (wigilia, Boże Narodzenie, podłaźniczka, choinka, szopki).
2. Dyskusja na temat świąt Bożego narodzenia i tradycji w domach rodzinnych uczniów.
3. Prezentacja różnych kart świątecznych.
4. Zapoznanie z różnymi technikami plastycznymi:
- wyklejanka,
- wydzieranka,
- wycinanka,
- malarstwo,
- rysunek.
5. Omówienie sposobów różnych możliwości wykonania kartki świątecznej.
6. Samodzielne wykonanie kartki świątecznej przez uczniów (uczniowie wykorzystują informacje, z którymi zapoznali się na lekcji)
7. Dokonanie przez nauczyciela korekty prac, zwrócenie uwagi na odpowiedni dobór materiałów.
Faza podsumowująca:
1. Integracja wiadomości.
2. Wyjaśnienie wątpliwości, odpowiedzi nauczyciela na pytania uczniów.
3. Sprawdzenie realizacji założonych celów i ocena ukończonych prac przez nauczyciela.
4. Podsumowanie lekcji.
Opracowała: Dorota Kożuch